Sunday, July 10, 2011

Sekufu : Suatu Penilaian

Aku sesuai ke dengan dia ni? Aku macam tak de hati kat dia ni? Aku tak kenal pun dia ni? . Ya selalu kita keluarkan alasan ni, bila ada kawan-kawan anda yang menyarankan agar berkawan dengan orang tertentu sebagai muqaddimah bertunang.Benarkah alasan seperti ini suatu yang munasabah 100 peratus? Penulis mempelawa anda membincangkan hal ini.

Sekufu yang dimaksudkan ialah persamaan dan setara. Seperti firman Allah Taala;

وَلَمْ يَكُنْ لَه ُُ كُفُواً أَحَد ٌ"
Surah al-Iklas-4

"Dan tidak ada seorangpun setara dengan Dia".

Setara yang dibincangkan dalam bab perkahwinan ialah setara dari segi kedudukan, taraf masyarakat, harta dan akhlak. Tidak diragui lagi bahawa persamaan ini akan membawa keserasian dan kebahagian berumah-tangga.

Mari kita lihat setakat mana bahayanya perbincangan ini?
Ia merupakan hak wali-bapa,datuk perempuan dan perempuan itu sendiri. Mereka boleh menfasakh/tuntut cerai jika tidak sekufu diantara pasangan. Sekufu dalam perkara yang buruk tidak diambil kira.

Secara ringkasnya :

Sekiranya lelaki itu tidak sekufu setelah wali mengahwinkan tanpa izin perempuan atau perempuan itu mengahwinkan dirinya sendiri: cara pertama-boleh diteruskan perkahwinan itu.Cara kedua-Diangkat kes kepada Qodhi untuk fasakh, sekiranya lambat sehingga mengandung maka tidak boleh difasakh bagi meraikan anak dalam kandungan.
Jelas disini wali boleh minta fasakh nikah jika tidak sekufu, dan perempuan juga boleh minta fasakh jika tidak sekufu.
Dalil:
عن عبد الله بن بُرَيدة عن أبيه قال : ( جاءت فتاة إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فقالت : إن أبي زوجني ابن أخيه ليرفع بي خسيسته ، قال : فجعل الأمر إليها ، فقالت : قد أجزت ما صنع أبي ولكن أردت أن أعلم النساء أن ليس للآباء من الأمر شيء ) رواه أحمد والنسائي وابن ماجه وسنده صحيح

Ulama menetapkan beberapa perkara untuk dinilai sebagai sekufu:

1- Agama dan kemulian
Dalil:
1- أَفَمَنْ كَانَ مُؤْمِنا ً كَمَنْ كَانَ فَاسِقا ً لاَ يَسْتَوُونَ as-Sajdah 18

2- الْخَبِيثَاتُ لِلْخَبِيثِينَ وَالْخَبِيثُونَ لِلْخَبِيثَاتِ وَالطَّيِّبَاتُ لِلطَّيِّبِينَ وَالطَّيِّبُونَ لِلطَّيِّبَاتِ أُوْلَائِكَ مُبَرَّءُونَ مِمَّا يَقُولُونَ لَهُمْ مَغْفِرَة ٌ وَرِزْق ٌ كَرِيم ٌ an-Nur 26

3- عن عبد الله بن بُرَيدة عن أبيه قال : ( جاءت فتاة إلى رسول الله صلى الله عليه وآله وسلم فقالت : إن أبي زوجني ابن أخيه ليرفع بي خسيسته ، قال : فجعل الأمر إليها ، فقالت : قد أجزت ما صنع أبي ولكن أردت أن أعلم النساء أن ليس للآباء من الأمر شيء

Orang yang baik sesuai dengan dengan yang baik.

2- Nasab dan keturunan
Dalil:
1-واه وائلة بن الأسقع أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إن الله اصطفى كنانة من بني إسماعيل" واصطفى من كنانة قريشًا، واصطفى من قريش بني هاشم، واصطفاني من بني هاشم.. فأنا خيار من خيار، من خيار

Berdasarkan hadith ini Ulama Mazhab Syafie, menyaran supaya sekufu Bani Hasyim dengan Bani Hasyim.

3- Pekerjaan

Mereka membahagiakan perkerjaan seperti berkerja dengan kerajaan sebagai satu tahap sekufu. Kerja buruh dengan sekufunya dan kerja profesional dengan sekufunya

4- Kecacatan
Mazhab Syafei tidak menganggap kecatatan sebagai syarat sekufu. Tetapi terpulang kepada perempuan untuk memilih mereka yang kusta, sopak dan gila.

5- Bebas dari menjadi hamba.
Hamba sekufunya hamba. Kita tidak membincangkan perkara ini kerana buat masa ini tiada hamba.

Untuk mengatasi masalah sekufu ini dicadangkan kepada kita:
-menuntut ilmu dan menjadi alim ulama kerana dengan cara ini kita sekufu bagi semua orang.
1- قول رسول الله صلى الله عليه وسلم: "الناس معادن، كمعادن الذهب والفضة. خيارهم في الجاهلية خيارهم في الإسلام إذا فقهوا
2- قول الله تعالى:يرفع الله الذين آمنوا منكم والذين أوتوا العلم درجات
3- قوله عز وجل: قل هل يستوي الذين يعلمون والذين لا يعلمون

Walaubagaimanapun masih banyak lagi perkara yang perlu dibincangkan bagi penyesuaian di zaman ini. Sekumpulan Ulama menyatakan cukup lah sekufu itu dengan terhasilnya syarat

1) istiqomah
2)Baik akhlak.

Istiqomah dalam rumahtangga maksudnya tiada usur-unsur yang boleh menyebabkan mereka bercerai-berai secara zahirnya.Baik akhlak pula ialah sepeti tidak minum arak, tidak berzina dan tidak berpanjangan melakukan maksiat..

Dalil yang digunakan ialah:

1 - أن الله تعالى قال: (يا أيها الناس إنا خلقناكم من ذكر وأنثى، وجعلناكم شعوبًا وقبائل لتعارفوا إن أكرمكم عند الله أتقاكم). ففي هذه الآية تقرير أن الناس متساوون في الخلق، وفي القيمة الإنسانية، وأنه لا أحد أكرم من أحد إلا من حيث تقوى الله –عز وجل- بأداء حق الله وحق الناس.

2 - وروى الترمذي بإسناد حسن عن أبي حاتم المزني أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "إذا أتاكم من ترضون دينه وخلقه فانكحوه، إلا تفعلوا تكن فتنة في الأرض وفساد كبير.. قالوا يا رسول الله وإن كان فيه. قال: إذا جاءكم من ترضون دينه وخلقه فانكحوه – ثلاث مرات".

ففي هذا الحديث توجيه الخطاب إلى الأولياء أن يزوجوا مولياتهم من يخطبهن من ذوي الدين والأمانة والخلق.. وإن لم يفعلوا ذلك بعدم تزويج صاحب الخلق الحسن، ورغبوا في الحسب، والنسب، والجاه، والمال – كانت الفتنة والفساد الذي لا آخر له.

3 - وروى أبو داود عن أبي هريرة أن رسول الله صلى الله عليه وسلم قال: "يا بني بياضة أنكحوا أبا هند، وانكحوا إليه".. وكان حجامًا..
قال في معالم السنن: في هذا الحديث حجة لمالك ومن ذهب مذهبه في الكفاءة بالدين وحده دون غيره.. وأبو هند مولى بني بياضة، ليس من أنفسهم.

4 - وخطب رسول الله صلى الله عليه وسلم زينب بنت جحش لزيد بن حارثة، فامتنعت، وامتنع أخوها عبد الله، لنسبها في قريش، وأنها كانت بنت عمة النبي صلى الله عليه وسلم.. أمها أميمة بنت عبد المطلب –وأن زيدًا كان عبدًا، فنزل قول الله عز وجل: (وما كان لمؤمن ولا مؤمنة إذا قضى الله ورسوله أمرًا أن يكون لهم الخيرة من أمرهم، ومن يعص الله ورسوله فقد ضل ضلالاً مبينًا) فقال أخوها لرسول الله صلى الله عليه وسلم: مرني بما شئت. فزوجها من زيد.

5 - وزوج أبو حذيفة سالمًا من هند بنت الوليد بن عتبة بن ربيعة –وهو مولى لامرأة من الأنصار.
6 - وتزويج بلال بن رباح بأخت عبد الرحمن بن عوف.

7 - وسئل الإمام علي –كرم الله وجهه- عن حكم زواج الأكفاء، فقال الناس بعضهم أكفاء لبعض، عربيهم وعجميهم، قرشيهم وهاشميهم إذا أسلموا وآمنوا.


Harus kita faham bahawa sekufu bukanlah perkara ibadat, malah ia adalah perkara muamalat untuk menjaga hubungan diantara manusia dan menjauhkan perkara yang mendatangkan mudharat. Sumbernya diambil mengikut uruf-adat dan qias. Ia akan berubah mengikut peredaran zaman.

"Wallahualam"
Kaherah
30 Rabiul Awal 1428H
 
bmpmram

0 comments:

Post a Comment